úterý 15. ledna 2013

Hudebně divadelní improvizace

15.1.2013 se konal v Klubu Klamovka workshop hudebně divadelní improvizace, kterým účastníky provedli improvizátoři Oskar Maxa a Martin "Holi" Holeček. Takže, co to je impro?


improvizátor Martin "Holi" Holeček atakován uprostřed

Impro vzniklo a používá se na domovské půdě zábavných improvizovaných divadelních představení, kde představuje nový přístup k hraní divadla a zábavě.
Impro obsahuje též cvičení převzatá například z divadelní průpravy a upravená tak, aby připravovala účastníky na možné role rétorů, bavičů, organizátorů, moderátorů...

 Kde se s Improvizací lze setkat
- v roli diváka na show, například na pravidelných představeních skupiny Just Impro nebo na zápasech improligy
- v roli účastníka třeba na kurzech pořádaných improinstitutem, kurzech v rámci improligy a nebo na workshopech různých improvizačních týmů
- jako čtenář knížek - doporučíme například knihy od autora Keitha Johnstona, nebo “Improv Yourself: Business Spontaneity at the Speed of Thought - Joseph A. Keefe”

Více o impru, co mi může přinést?
Je jistě zažitý názor "když nevíme co dělat, improvizujeme" (na české wikipedii přímo “lidská činnost konaná bez náležité přípravy”). Uvidíme, že opak je pravdou - improvizovat můžeme, pouze když víme co dělat! Ať už je cílem pobavit, zaujmout, odpřednést, tvořit, nebo se jen cítit dobře.
Impro, o kterém se chceme bavit my, spíš vystihují pojmy flexibilita, kreativita a cílevědomost.

Jak můžu cvičit a přitom si nic nepřipravovat?
Improtrénink probíhá následovně - nejprve je potřeba uvolnit se od denní rutiny a nastavit atmosféru (často označovanou jako opak momentální společenské situace), ve které jsou povoleny chyby, nehodnotíme sebe ani ostatní a hlavně rozvíjíme tvorbu a hru.
Impro a možné učení se novému chování by bylo mnohem těžší bez přijetí jedince skupinou, motivace každého kroku a schopnosti člověka užívat si hru.
Nadále lze v takovéto atmosféře experimentovat s kompetencemi, které chce skupina trénovat - k dosažení cíle mají účastníci v rámci impra k dispozici nástroje, které slouží například k překonání strachu z vystupování, lepšímu strukturování řeči, přijímání dobrých nápadů a neblokování tvůrčí činnosti.
Zatím se často ukazuje, že pak s úspěchem nabyté zkušenosti využíváme v běžné lidské interakci nebo i vedení týmových projektů.
Také budeme pracovat se zpětnou vazbu, ať už hned na cvičeních nebo na závěrečné reflexi.

Program na workshopu Muzicírování
Na tomto workshopu pro muzicírování jsme zvolili rozdělení na dvě poloviny - v první jsme představili cvičení pro začátečníky, naladili se na hudbu a připravili se na druhou polovinu, kde jsme hudbu sami tvořili.
V rámci workshopu jsme si lehce vyzkoušeli zpívat na vymyšlený jazyk, přijímat nápady a rozvíjet prostředí a příběh, reagovat na hudbu a skupinu.
Jako trenéři jsme se cítili na workshopu mezi muzikanty a účastníky velmi dobře a dopustili jsme se tak jedné chyby - nehlídali jsme čas, takže ho pak nezbyl dostatek na hudební část.
Pokud to ovšem byla jediná závažnější chyba našeho prvního společného workshopu, jak vyplynulo z reflexe, tak z toho máme velkou radost, zároveň však slibujeme, že neusneme na vavřínech!

Holi: "Vzdy ho lakal svet hudby, a tak pote, co na kytare zvladl akord A, vyrazil na akord F. Momentalne zapali kdesi s H7, vyhraje? Stejne tak laska pro vse usporadane neusporadane se projevuje, krom psani bez diakritiky, v organizovani improvizace, kterou ma rad telem i dusi."

Oskar: "Ačkoli mu jeho specifická kombinace lenošství a tvrdohlavosti znemožnila prokousat se klasickými hudebně vzdělávacími strukturami, je pro něj hra na klavír srdcovou záležitostí. Divadelní improvizaci si poprvé vyzkoušel během studia na gymnáziu, ale pořádně se jí začal věnovat až s nástupem na vysokou školu. Kouzlu nepřipraveného se pravidelně oddává už třetím rokem."

KOMPLETNÍ FOTOGALERIE na Google+







Žádné komentáře:

Okomentovat